Znak towarowy z „AI” – dlaczego nie?

Znak towarowy z „AI” – dlaczego nie?

17 czerwca 2024 - Dominika Zioło
Udostępnij:

Nie ma nic zaskakującego w tym, że nazwy znaków towarowych zgłaszane w Urzędach Patentowych odzwierciedlają trendy i tendencje rynkowe, zarówna na poziomie lokalnym jak i globalnym.

Przykładowo, w okresie pandemii w rejestrach i na rynku miał miejsce wysyp nazw z elementem „covid” lub podobnymi, i to nie tylko w branży medycznej, ale i pokrewnych. Tak obecnie zaobserwować można sporą ilość zgłoszeń i rejestracji dla oznaczeń, które dotyczą szeroko rozumianego zjawiska sztucznej inteligencji. Znaki zgłaszane są nie tylko dla towarów i usług związanym bezpośrednio z programowaniem, lecz także w branżach, które na pierwszy rzut oka wydają się mieć niewiele wspólnego ze sztuczną  inteligencją.

Poniżej kilka bardziej kreatywnych przykładów nazw z szeroko rozumianego sektora IT

 IR-1754247, na rzecz niemieckiej spółki o tej samej nazwie, znak zarejestrowany min. dla oprogramowania do sztucznej inteligencji; usług reklamy i marketingu;

LOBOTOMIZER.AI IR-1769137 na rzecz MULTIVERSE COMPUTING, S.L., Hiszpania, znak przeznaczony dla oprogramowania do tworzenia programów kwantowych i algorytmów kwantowych;

Perplexity AI EUTMA-018985541, znak zgłoszony na rzecz Perplexity AI, Inc. USA, firmy która stworzyła chatbotową wyszukiwarkę internetową www.perplexity.ai działającą na oprogramowaniu opartym na sztucznej inteligencji.

Powyższe przykłady pochodzą z bazy danych Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO)

Co ciekawe, branże odmienne niż IT np. rolnicza, odzieżowa, żywności i suplementów diety, a nawet prawnicza i finansowa, także zgłaszają i rejestrują znaki towarowe odnoszące się do AI.

Przykłady innych znaków towarowych wykorzystujących element słowny „AI”

EUTM-018978965 na rzecz Dekagro Ltd., Grecja, znak zarejestrowany dla nawozów, płodów rolnych, ogrodniczych i leśnych; żywych zwierząt;

AI-down EUTM-018900315 na rzecz Verband der Deutschen Daunen- und Federnindustrie, Niemcy, znak zarejestrowany dla poduszek, pierza, puchu i odzieży;

A.I. FORMULA EUTM-018664960 na rzecz Société des Produits Nestlé S.A., znak zarejestrowany dla  suplementów diety i żywności dietetycznej;

AI:ssociate EUTMA-018998506 na rzecz AIssociate FlexCo, Austria, znak zgłoszony dla oprogramowania opartego na sztucznej inteligencji oraz usług w zakresie badań i dochodzeń prawniczych;

eureK[AI] EUTM-018688006 na rzecz eureKARE, Luksemburg, znak zarejestrowany dla usług doradztwa finansowego i giełdowego.

Jak to jest z tą rejestracją?

Czy zatem przedsiębiorcy mogą swobodnie rejestrować znaki z elementem „AI”? Ta kwestia jest złożona. Co do zasady, aby oznaczenie mogło pełnić funkcję znaku towarowego, musi spełnić szereg przesłanek, między innymi, proponowany znak towarowy nie może wprowadzać konsumentów w błąd, być sprzeczny z porządkiem publicznym lub dobrymi obyczajami, a także nie może być opisowy. W przeciwnym razie, nie uzyska ochrony, co ilustruje poniższy przykład związany ze zgłoszeniem na rzecz Samsung Electronics Co., Ltd.

Spółka ta dokonała zgłoszenia do rejestracji znaku AI Phone EUTMA-018955494 jednakże został on odrzucony przez Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej . Swoją decyzję Urząd uzasadnił  tym, że znak jest opisowy, co oznacza że konsumenci biorąc do ręki telefon oznaczony takim znakiem myśleliby, że jest to po prostu telefon z oprogramowaniem sztucznej inteligencji. Znaki tego typu nie podlegają ochronie.

Najlepsza strategia, to skorzystać z pomocy kancelarii patentowej

Aby maksymalnie zwiększyć swoją szansę na uzyskanie rejestracji znaku i nie stracić zainwestowanych środków (opłata za dokonanie zgłoszenia znaku nie podlega zwrotowi w razie odmowy jego rejestracji), oprócz spełnienia przesłanek wynikających z odpowiednich regulacji prawnych, nie mniej istotną kwestią jest weryfikacja, czy konkurencja nie zarejestrowała już znaku identycznego lub bardzo podobnego. Taką weryfikację najlepiej zlecić profesjonalnej kancelarii specjalizującej się w prawach własności intelektualnej, która dysponuje odpowiednimi zasobami do jej przeprowadzenia: zarówno ludzkimi, czyli wykwalifikowanymi rzecznikami i specjalistami posiadającymi wiedzę pozwalającą zinterpretować wyniki poszukiwań jak i nowoczesnymi narzędziami analitycznymi do przeprowadzania tego rodzaju badań.

Treść artykułu ma na celu przedstawienie ogólnych informacji związanych z danym tematem. W przypadku konkretnej sprawy należy zasięgnąć specjalistycznej porady uwzględniającej indywidualne okoliczności.

Warszawa

JWP Rzecznicy Patentowi
ul. Mińska 75
03-828 Warszawa
Polska
T: 22 436 05 07
E: info@jwp.pl

NIP: 526 011 18 68
REGON: 010532597
KRS: 0000717985

Gdańsk

JWP Rzecznicy Patentowi
Budynek HAXO
ul. Strzelecka 7B
80-803 Gdańsk
Polska
T: 58 511 05 00
E: gdansk@jwp.pl

Kraków

JWP Rzecznicy Patentowi
ul. Kamieńskiego 47
30-644 Kraków
Polska
T: 12 655 55 59
E: krakow@jwp.pl

Wrocław

JWP Rzecznicy Patentowi
WPT Budynek Alfa
ul. Klecińska 123
54-413 Wrocław
Polska
T: 71 342 50 53
E: wroclaw@jwp.pl