Zdobycie rynku chińskiego? Bądź świadomy zagrożeń!

Zdobycie rynku chińskiego? Bądź świadomy zagrożeń!

28 lipca 2020 - Magdalena Maksimowska
Udostępnij:

Rynek azjatycki, a szczególnie chiński to łakomy kąsek dla wielu biznesów. Wielomilionowa populacja, ogromny popyt do zaspokojenia, niespotykane możliwości dystrybucji produktów i budowania wizerunku. Jednak z uwagi na podejście do rejestracji znaków towarowych może stać się polem minowym dla wielu marek i firm.  Dlaczego? Już tłumaczymy.

Kto pierwszy, ten lepszy

Nieprzespane noce, godziny dyskusji, setki stron opracowywanych strategii, tłumaczenia, makiety, symulacje, aby skutecznie wprowadzić produkt na rynek chiński i nagle wielki znak „stop”. Twoje produkty utykają w porcie, a celnicy stwierdzają, że wprowadzasz podróbki. Bajka? Nie, to możliwe. Jeśli zaniedbałeś zarejestrowanie znaku towarowego, ktoś mógł zrobić to za Ciebie. Dzięki panującej w Chinach zasadzie „first to file” znak towarowy należy do tego, kto go pierwszy zarejestruje. Ponadto znaki towarowe są terytorialne, tzn. jeśli klient ma zgłoszony znak np. w UE, to prawa wyłączne przysługują mu wyłącznie w Polsce i w Europie, ale w Chinach nie jest formalnym właścicielem tego znaku. Musi go dopiero zgłosić do urzędu patentowego w Chinach i tam uzyskać rejestrację skuteczną na terytoriom tego państwa.

Problem utraty znaku towarowego w Chinach dotyczy firm z całego świata, a nawet marek o wysokiej pozycji rynkowej, jak Mlekovita, Wedel, Indykpol, iPad czy New Balance. Kwestię zawłaszczenia znaku towarowego pomagamy rozwiązywać klientom z różnych branż, również przy współpracy z lokalnymi pełnomocnikami z Chin.

Lepiej zapobiegać niż leczyć

W praktyce bardzo wiele firm nie myśli, przynajmniej na początku swojej działalności, o rynku chińskim. Myśl o rejestracji znaku towarowego w Chinach przychodzi im do głowy dopiero, gdy działalność się rozrasta. A wtedy może być już za późno. Chińczycy monitorują firmy zyskujące popularność w Europie, choćby na międzynarodowych targach. Nasi klienci z branży odzieżowej, piwowarskiej, czy kosmetycznej, mierzyli się z problemem nieuprawnionych rejestracji swoich marek w Chinach w momencie, gdy planowali wejście na ten rynek. Dlatego zawsze uprzedzamy naszych klientów, że zasada terytorialności prawa ochronnego do znaku towarowego jest bardzo ważna z punktu widzenia długofalowej strategii ochrony znaków towarowych.

Znak towarowy musi być zgłoszony do ochrony na danym terytorium. I tylko na tym terytorium właścicielowi oznaczenia będą przysługiwały prawa do wykorzystywania znaku np. w handlu i jego ochrony przed naruszeniami. Dla właściciela oznaczenia, który zaniedbał rejestrację są jeszcze inne wyjścia, np. udowodnienie wcześniejszego używania oznaczenia na rynku. Jednak w przypadku Chin, olbrzymiego kraju, sytuacja prawna oznaczeń często jest bardzo trudna i kosztowna do ustalenia. Wykorzystanie istniejących możliwości prawnych nie zawsze się udaje.

Co można zrobić z zawłaszczonym znakiem towarowym?

Jeżeli w przypadku rejestracji naszego znaku w Chinach przez chińską firmę mamy do czynienia z partnerem handlowym i zdołamy udowodnić, że działał on w złej wierze, bo dostał od nas np. materiały promocyjne i wiedział, że planujemy wejście na chiński rynek, to można próbować wyeliminować z obrotu prawnego tego rodzaju nieuprawnione rejestracje znaków towarowych.

Najczęściej jednak znane zagraniczne marki rejestrują w Chinach na siebie firmy, dla których jest to sposób zarabiania. Gdy zgłasza się właściciel oznaczenia negocjują odkupienie znaku.

Jeśli zaniechaliśmy zgłoszenia znaku w Chinach i nie jesteśmy w stanie dowieść np. złej wiary chińskiego podmiotu, który zarejestrował na siebie nasz znak, to możemy znajdować się w sytuacji bez wyjścia. Niekiedy da się takie znaki wyeliminować składając przed chińskim urzędem wnioski o ich unieważnienie czy wygaszenie, ale to generuje koszty, które klient musi ponieść wszczynając  postępowanie.

Myśl o Chinach… zanim Chiny pomyślą o Tobie

Dlatego przedsiębiorcy powinni myśleć globalnie, starannie planując swoją strategię ochrony praw własności intelektualnej. Niewątpliwie przydaje się sprawdzony doradca, najlepiej taki, który ma zaufanych partnerów w Chinach. To ważne, bo przed chińskim urzędem może działać tylko chiński pełnomocnik.

Myśląc o rozszerzaniu działalności na chiński rynek trzeba jak najszybciej zadbać o formalną ochronę znaków towarowych. Najlepiej jeszcze zanim podpiszemy umowy z miejscowymi kontrahentami, zanim wyprodukujemy i wyślemy towar. W dobie cyfrowej komunikacji istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że zanim produkt pojawi się na chińskim rynku, to sygnujący go znak towarowy będzie już zgłoszony do rejestru przez lokalny podmiot.

 

Źródła: https://www.rp.pl/Biznes/307069909-Polskie-firmy-traca-w-Chinach-znaki-towarowe.html

 

Treść artykułu ma na celu przedstawienie ogólnych informacji związanych z danym tematem. W przypadku konkretnej sprawy należy zasięgnąć specjalistycznej porady uwzględniającej indywidualne okoliczności.

Warszawa

JWP Rzecznicy Patentowi
ul. Mińska 75
03-828 Warszawa
Polska
T: 22 436 05 07
E: info@jwp.pl

NIP: 526 011 18 68
REGON: 010532597
KRS: 0000717985

Gdańsk

JWP Rzecznicy Patentowi
Budynek HAXO
ul. Strzelecka 7B
80-803 Gdańsk
Polska
T: 58 511 05 00
E: gdansk@jwp.pl

Kraków

JWP Rzecznicy Patentowi
ul. Kamieńskiego 47
30-644 Kraków
Polska
T: 12 655 55 59
E: krakow@jwp.pl

Wrocław

JWP Rzecznicy Patentowi
WPT Budynek Alfa
ul. Klecińska 123
54-413 Wrocław
Polska
T: 71 342 50 53
E: wroclaw@jwp.pl