Rynek amerykański jest bardzo atrakcyjny dla wielu europejskich firm. Nie jest jednak łatwo na nim zaistnieć. Podmioty gospodarcze w Stanach Zjednoczonych mają wysoką świadomość konieczności ochrony praw własności intelektualnej i nie wahają się dochodzenia swoich praw w sądzie w przypadku podejrzenia naruszeń. Warto postarać się o zarejestrowanie znaku towarowego przed rozpoczęciem działalności na tym rynku. Nie jest to łatwe zadanie ze względu na specyficzne uwarunkowania wynikające z amerykańskiego systemu prawnego oraz ogromną liczbę oznaczeń chronionych na tym terytorium.
Dlaczego warto zarejestrować znak w USA?
Obecnie w USA jest w mocy aż 2,5 mln zarejestrowanych znaków towarowych. Do tego dochodzą także niezarejestrowane oznaczenia używane na rynku, gdyż USA jest jednym z niewielu krajów, gdzie prawo do znaku towarowego jest przyznawane osobie lub podmiotowi, który jako pierwszy użyje go w obrocie (zasada „first to use”). Z kolei rejestracja znaku towarowego zwiększa bezpieczeństwo obrotu towarami i daje uprawnienie do dochodzenia roszczeń, dlatego warto mimo wszystko podjąć wysiłek i spróbować zastrzec oznaczenie w USA.
Rejestracja znaku towarowego w USA
Znak towarowy w może być zarejestrowany na poziomie federalnym w USPTO (Urzędzie Patentów i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych) lub na poziomie stanowym. Stany Zjednoczone są krajem członkowskim systemu madryckiego, dlatego ochronę znaku towarowego w USA można również uzyskać, składając wniosek za pośrednictwem Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO), dzięki której uzyskuje się wyłączność na poziome federalnym.
Dla polskiego przedsiębiorcy rejestracja znaku towarowego w USA na poziomie federalnym niesie wiele korzyści. Przede wszystkim obejmuje cały kraj, podczas gdy rejestracja na poziomie stanowym jest w mocy tylko w danym stanie. Przed podjęciem kroków związanym ze zgłoszeniem znaku w USPTO powinna zostać przeprowadzona weryfikacja znaku towarowego w celu sprawdzenia, czy identyczny lub bardzo podobny znak nie został wcześniej zgłoszony lub zarejestrowany.
Zastrzeżenie znaku towarowego w USA jest skomplikowaną procedurą, ale zyski z takiej inwestycji mogą być znaczące. Trzeba pamiętać, że jest to ogromny rynek zbytu, a skutecznie chroniony znak towarowy może stać się ważnym zasobem firmy.
Zweryfikuj znak towarowy w USA
W pierwszym etapie weryfikacji znaku towarowego w USA eksperci kancelarii JWP Rzecznicy Patentowi proponują Państwu wstępne poszukiwanie obejmujące rejestracje międzynarodowe z wyznaczeniem terytorium USA oraz zgłoszone i zarejestrowane amerykańskie znaki federalne. Przeprowadzenie poszukiwań wstępnych ograniczy ryzyko odmowy rejestracji znaku przez Urząd Patentów i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych (USPTO) i sprzeciwów od osób trzecich.
W sytuacji, gdy zostanie znaleziony znak identyczny lub bardzo podobny uniemożliwiający uzyskanie rejestracji, wstępne poszukiwanie pozwoli zarówno uniknąć wydatków związanych z pełnym badaniem znaku, jak i wybrać spośród propozycji jedno lub klika oznaczeń do dalszej weryfikacji. Dzięki takiemu podejściu możemy zoptymalizować koszty.
Ułóż strategię ochrony znaków towarowych w USA
Bardzo ważne, oprócz wstępnej weryfikacji znaku towarowego w USA, jest także przygotowanie samej strategii zgłoszenia ze względu na specyfikę amerykańskiej jurysdykcji. Szczególnie istotny jest wybór właściwej podstawy zgłoszenia, tj. faktycznego używania lub zamiaru używania w USA, ewentualnie rejestracji w kraju pochodzenia. Urząd Patentów i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych (USPTO) wymaga używania znaku towarowego przed rejestracją, dlatego wybór podstawy zgłoszenia znaku towarowego w USA jest bardzo ważny, ponieważ pozwala skrócić czas oraz zmniejszyć koszty całej procedury.
Fundamentalna kwestia używania znaku w obrocie powinna znaleźć swoje odzwierciedlenie także w odpowiednim zredagowaniu wykazu towarów lub usług, dla których znak ma być przeznaczony, zgodnie ze specyficznymi wymaganiami USPTO. Nie można także zapominać o okresowym składaniu deklaracji o używaniu znaku w USA już po uzyskaniu rejestracji.
Skorzystaj z pomocy eksperta ds. własności intelektualnej
Eksperci z kancelarii JWP Rzecznicy Patentowi wspomagają Klientów w wyżej opisanych działaniach dzięki stałej współpracy z amerykańskimi partnerami w zakresie ochrony znaków towarowych i nie tylko. Przygotujemy optymalną strategię ochrony uwzględniając uwarunkowania biznesowe. Jeśli są Państwo zainteresowani skorzystaniem z naszych usług prosimy o kontakt z rzecznikami patentowymi JWP, którzy pracują z Państwem na co dzień lub pod adresem info@jwp.pl.