Właściciele praw własności intelektualnej rejestrujący przed polskim Urzędem Patentowym zmiany zachodzące w obrębie spółki są zobligowani do przedłożenia stosownej dokumentacji potwierdzającej ich zaistnienie. Prawidłowość dokumentacji stanowi bowiem gwarancję wydania prawomocnej decyzji o dokonaniu żądanego wpisu zmiany do rejestrów Urzędu Patentowego RP.
Pomimo braku wytycznych ze strony Urzędu Patentowego w zakresie rodzaju akceptowanej dokumentacji rzecznicy patentowi występujący przed tym organem dzięki swojemu wieloletniemu doświadczeniu są w stanie z sukcesem przeprowadzić przedsiębiorcę przez proces rejestracji zmiany w rejestrze i niemal całkowicie wyeliminować potencjalne problemy związane z odrzuceniem wniosku. Jednak co w sytuacji gdy przedsiębiorca nie skorzysta z rad eksperta i zdecyduje się na złożenie niekompletnej dokumentacji? Po zweryfikowaniu przedłożonych dokumentów i wstępnej ocenie iż nie uzasadniają one wydania pozytywnej decyzji o dokonaniu wpisu w rejestrze Urząd Patentowy wyrazi swoje uwagi w formie pisemnego postanowienia.
Na podstawie art. 242 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej Urząd Patentowy wyznacza stronie do dokonania określonych czynności terminy nie krótsze niż – miesiąc, gdy strona ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na obszarze RP; 2 miesiące, gdy strona ma miejsce zamieszkania lub siedzibę za granicą. Okres ten może być na wniosek uprawnionego przedłużony o kolejne dwa miesiące, jeżeli przedsiębiorca wie, że nie będzie w stanie w terminie przedłożyć stosownej dokumentacji lub wyjaśnień. Należy jednak pamiętać, że złożenie wniosku o przedłużenie terminu na odpowiedź urzędową jest możliwe tylko raz i wymaga podania przyczyny niedotrzymania terminu. Niestety po upływie ostatecznego terminu i przy jednoczesnym braku złożenia stosownych wyjaśnień i/lub dokumentacji wskazanej w wydanym postanowieniu, złożony uprzednio wniosek o rejestrację zmiany zostaje odrzucony z powodu braków formalnych.
Najczęstszym brakiem formalnym uniemożliwiającym ekspertowi z Urzędu Patentowego RP zajmującemu się sprawą, wydanie oficjalnej decyzji o zarejestrowaniu zmiany, jest brak stosownych poświadczeń dla osób które złożyły swoje podpisy na przedłożonej dokumentacji. Warto pamiętać, że bez względu na zajmowane w spółce stanowisko Urząd oczekuje dokumentu, który potwierdzi kompetencje sygnatariusza do składania podpisu na dokumentacji i tym samym do reprezentacji spółki. Równie częstym brakiem skutkującym otrzymaniem oficjalnego postanowienia ze strony Urzędu Patentowego RP są nieścisłości w datach lub też brak daty na jednym ze złożonych przy wniosku dokumentów.
Właściciele praw nie zawsze idą za radą doświadczonych rzeczników którzy ich reprezentują przed UP RP i sami podejmują decyzję o tym, czy dokumenty które przekazują są wystarczające. Często marginalizują sugestie ekspertów zapominając o tym, że każda dodatkowa korespondencja z Urzędem Patentowym, w tym dosyłanie brakującej dokumentacji bądź wyjaśnień, wiąże się z dodatkowymi kosztami, których można uniknąć. Należy pamiętać, że Urząd Patentowy RP jest zobligowany przepisami prawa do należytego rozpatrzenia wniosku i dokumentacji, żadna decyzja o zmianie w rejestrze nie zostanie wydana jeżeli ekspert badający sprawę dostrzeże jakąkolwiek przeszkodę dla pozytywnego rozpatrzenia wniosku. Zgodnie bowiem z art.229 ust. 2 i 21 Prawo własności przemysłowej, Urząd Patentowy RP bada czy złożone dokumenty, mające uzasadnić wydanie decyzji o dokonaniu wpisu do rejestru, nie naruszają ustawy i odpowiadają co do formy obowiązującym przepisom. Urząd weryfikuje również czy złożone dokumenty bądź wyjaśnienia uzasadniają wydanie takiej decyzji.
W przypadku braku uwag co do wniosku oraz złożonej dokumentacji czas oczekiwania na wydanie przez Urząd decyzji o zarejestrowaniu zmiany wynosi od kilku tygodni do kilku miesięcy, w zależności od ilości bieżących spraw prowadzonych przez Urząd. Niewątpliwie taki scenariusz jest dla przedsiębiorcy korzystniejszy od przedłużającej czas korespondencji z Urzędem Patentowym RP spowodowanej postanowieniami wzywającymi do usunięcia braków w przedłożonej dokumentacji, co znacznie wydłuża proces rejestracji wnioskowanej zmiany.
5 praktycznych porad dla przedsiębiorców:
- Pamiętaj że wniosek o przedłużenie terminu na odpowiedź urzędową możesz złożyć tylko raz i musi od zawierać stosowne uzasadnienie niedotrzymania terminu.
- Każdy dokument musi być opatrzony datą.
- Bez względu na zajmowane stanowisko Urząd oczekuje dokumentu, który potwierdzi kompetencje sygnatariusza.
- Każda dodatkowa korespondencja z Urzędem Patentowym (w tym dosyłanie brakującej dokumentacji bądź wyjaśnień) wiąże się z dodatkowymi kosztami.
- Jeśli nie masz pewności czy dysponujesz wystarczającą dokumentacją by zarejestrować zmianę, skonsultuj się z rzecznikiem patentowym.
Artykuł opublikowany w Rzeczpospolitej, w dodatku Poradnik Przedsiębiorcy, 25 marca 2022 roku.