Jest to całokształt działań, jakie firma podejmuje w celu ochrony swoich praw własności intelektualnej. Odpowiednie skonstruowanie strategii ochrony praw własności przemysłowej w przedsiębiorstwie wspiera rozwój firmy i ułatwia osiąganie celów biznesowych. Wybór strategii jest uzależniony od kilku czynników: branży, w której działa firma, konkurencji na rynku i ilości dóbr własności intelektualnej.
Wiele zależy od sytuacji konkurencyjnej, od planów przedsiębiorstwa dotyczących np. życia produktu – czy będzie on sezonowy, czy całoroczny, czy firma zamierza w niego inwestować, czy ma potencjał, by stać się liderem rynku, czy też jest to produkt niszowy. Istotne są też plany ekspansji na rynki zagraniczne, czy produkt obecny będzie tylko w Polsce, czy w krajach UE, a może w innych krajach świata.
Najczęściej jednak obserwujemy trzy rodzaje postaw, jakie przyjmują przedsiębiorcy: aktywna, obronna i pasywna.