Eksport kosmetyków – Przedsiębiorco zabezpiecz swoje interesy

Eksport kosmetyków – Przedsiębiorco zabezpiecz swoje interesy

05 września 2024 - Joanna Sowińska
Udostępnij:

Zgodnie z najnowszym raportem Polskiego Związku Kosmetycznego oraz Fundacji WiseEuropa pt. „Kosmetyczna Polska”,  Polska jest 9. eksporterem kosmetyków na świecie oraz 5. w Unii Europejskiej. Co więcej, dynamika wzrostu polskiego rynku jest stale rosnąca.

Twórcy raportu są zdania, że na powyższe wpływają m.in. następujące czynniki: szerokie zaplecze produkcyjne i technologiczne, gwarantujące różnorodność i możliwość dywersyfikacji oferty. Natomiast, co istotne, w raporcie dostrzeżono, iż producenci kosmetyków w Polsce są mocno nastawieni na eksport swoich produktów. Takie zjawisko nie dziwi, w szczególności, że już niejedna rodzima marka odniosła sukces za granicą, w różnych, nawet tych najodleglejszych krajach.

Wprowadzasz swoją markę na nowy rynek? Zaplanuj odpowiednie działania

Niezwykle istotne przy wprowadzaniu nowej marki na rynek jest odpowiednie zaplanowanie działań.

Po pierwsze – zbadaj rynek docelowy!

W pierwszej kolejności zbadaj rynek, na którym zamierzasz działać i sprawdź czy planowana lub już istniejąca nazwa, logotyp nie naruszają praw innych podmiotów. Skorzystaj w tym zakresie z doradztwa rzecznika patentowego, który przeprowadzi badanie Twojego znaku towarowego i wskaże ewentualne ryzyka związane z wykorzystaniem danej nazwy lub logo, tak aby uniknąć późniejszych zarzutów o naruszenie praw. Rzecznik patentowy doradzi Ci, w jaki sposób zmienić koncepcję, jeśli okaże się, że istnieje zagrożenie naruszenia praw innych firm.

Z doświadczenia naszej kancelarii wynika, iż część przedsiębiorców pomija ten etap przy podejmowaniu działań mających na celu wprowadzenie marki na polski rynek lub rozwinięcie swojej działalności na inne terytoria, przez co mierzy się z dużymi problemami, które związane są m.in. z otrzymaniem wezwania do wycofania produktów z danego terytorium.

W praktyce naszej Kancelarii dążymy do polubownego rozwiązania takich sporów i staramy się wynegocjować jak najlepsze warunki ugodowe, jednakże prościej byłoby podjąć odpowiednie działania na starcie, tak aby uniknąć kosztów związanych z mierzeniem się z takimi sytuacjami.

Dlatego też, najlepiej byłoby przeprowadzić badanie danego znaku towarowego przez rzecznika patentowego w trakcie tworzenia koncepcji marki.

Zgłoś znak towarowy do ochrony

Skorzystaj z pomocy eksperta, który na podstawie otrzymanych od Ciebie informacji stworzy strategię ochrony marki na danych terytoriach. Podejmie on również działania mające na celu uzyskanie ochrony w sposób najbardziej efektywny finansowo. W zależności od Twoich potrzeb, ochrona Twojego znaku może być uzyskana na terytoriach poszczególnych Państw lub na większych obszarach, np. w Unii Europejskiej.

Rzecznik patentowy poinformuje Cię również jak uzyskać dofinasowanie na ochronę Twojej marki.

Używaj znaku towarowego

Planując uzyskanie ochrony na danych terytoriach pamiętaj o obowiązku używania znaku dla danych towarów lub usług, który pojawia się po upływie 5 lat od daty jego rejestracji.

Rzecznik patentowy doradzi Ci, w jaki sposób zaplanować uzyskiwanie ochrony w poszczególnych krajach, tak aby uniknąć zbędnych kosztów i narażenia się na zarzut nieużywania znaku.

Zadbaj o monitorowanie zgłoszeń znaków podobnych do Twojego

Nawiązanie współpracy z rzecznikiem patentowym polegającej na monitoringu baz zgłoszeń danych urzędów patentowych na świecie po zgłoszeniu Twojego znaku do ochrony, pozwoli Ci na identyfikację podmiotów, które chcą zarejestrować oznaczenie podobne do Twojego.

Pozwoli to podjęcie w odpowiednim czasie działań, mających na celu zablokowanie rejestracji  znaku w danym kraju.

Monitoruj rynek pod względem naruszeń

Istotne jest jak najszybsze identyfikowanie i zwalczanie naruszeń Twoich praw na terytoriach, na których uzyskałeś ochronę znaku. W tym celu warto jest współpracować z rzecznikiem patentowym w zakresie monitoringu danego rynku. Nasza kancelaria prowadzi takie usługi i skutecznie wykrywa bezprawne działania innych podmiotów oraz podejmuje efektywne kroki, prowadzące do usunięcia spornych produktów z danego rynku.

Opakowanie Twojego produktu wyróżnia się na tle konkurencji? Chroń je!

Takie elementy związane z Twoją marką jak opakowanie czy etykieta podlegają ochronie jako wzór przemysłowy czy też znak towarowy.

Jeśli chodzi o wzór przemysłowy musi się on cechować nowością i indywidulanym charakterem. Jeśli opakowanie Twojego produktu wyróżnia się na tle innych dostępnych na rynku, skontaktuj się z rzecznikiem patentowym, który na wstępie oceni możliwość uzyskania ochrony, a następnie podejmie działania, aby uzyskać ten rodzaj prawa, który w najbardziej odpowiedni sposób zabezpieczy je przed naśladownictwem ze strony konkurencji.

Ekspert ustali z Tobą także terytoria, na których twoje opakowanie będzie chronione.

Twoje rozwiązania techniczne są innowacyjne? Uzyskaj ochronę

Jeśli twój kosmetyk będzie innowacją na rynku, skorzystaj z porady eksperta, by dowiedzieć się, czy możesz uzyskać na niego patent. Rzecznik patentowy zweryfikuje dotychczasowy stan techniki i sprawdzi, czy możliwe jest uzyskanie prawa. Pamiętaj, aby nie upubliczniać swojego rozwiązania, może to zaszkodzić w uzyskaniu ochrony lub będzie podstawą do unieważnienia prawa.

Ochrona Twoich praw na granicy

Rzecznicy patentowi prowadzą również działania mające na celu ochronę przysługujących Ci praw na granicy. Chroń swoja firmę przed podróbkami i skontaktuj się z ekspertem, który pomoże Ci przeciwdziałań importowi towarów imitujących Twoją markę.

Zaplanuj indywidualną strategię ochrony

Powyższe to kilka wstępnych propozycji, które pozwolą Ci chronić Twoja markę za granicą i bezpiecznie realizować plany biznesowe związane z eksportem.

Pamiętaj, iż współpracę z rzecznikiem patentowym możesz nawiązać na każdym etapie swojej działalności. Jednak jest ona bardziej efektywna, gdy rozpoczynasz ją na etapie planowania powstania i rozwoju swojej marki lub czy też nowego produktu.

Treść artykułu ma na celu przedstawienie ogólnych informacji związanych z danym tematem. W przypadku konkretnej sprawy należy zasięgnąć specjalistycznej porady uwzględniającej indywidualne okoliczności.

Warszawa

JWP Rzecznicy Patentowi
ul. Mińska 75
03-828 Warszawa
Polska
T: 22 436 05 07
E: info@jwp.pl

NIP: 526 011 18 68
REGON: 010532597
KRS: 0000717985

Gdańsk

JWP Rzecznicy Patentowi
Budynek HAXO
ul. Strzelecka 7B
80-803 Gdańsk
Polska
T: 58 511 05 00
E: gdansk@jwp.pl

Kraków

JWP Rzecznicy Patentowi
ul. Kamieńskiego 47
30-644 Kraków
Polska
T: 12 655 55 59
E: krakow@jwp.pl

Wrocław

JWP Rzecznicy Patentowi
WPT Budynek Alfa
ul. Klecińska 123
54-413 Wrocław
Polska
T: 71 342 50 53
E: wroclaw@jwp.pl