Branża kosmetyczna to prężnie rozwijająca się dziedzina, szacuje się, że w 2023 r. jej wartość ma osiągnąć ponad 800 miliardów dolarów. Nic dziwnego, że również w tej dziedzinie coraz więcej miejsca zajmuje świat cyfrowy.
W wielu branżach na rynku pojawił się trend na spersonalizowane usługi cyfrowe. Liderzy rynku, tacy jak Sephora, Estée Lauder czy Dior, eksperymentują z rozwiązaniami wykorzystującymi sztuczną inteligencję, rzeczywistość rozszerzoną i wirtualną, a także adaptują te zaawansowane technologie do swoich podstawowych modeli biznesowych i strategii.
Możliwości innowacji w branży kosmetycznej osiągane dzięki sztucznej inteligencji są nieograniczone. – Zastosowania znajdują technologie rozpoznawania twarzy, uczenie maszynowe czy wirtualne konturowanie makijażu. W najbliższych latach można spodziewać się rozwoju w następujących obszarach.
Rozpoznawanie obrazów
Rdzeń przyszłych technologii stanowić będzie rozpoznawanie obrazów, czyli część sztucznej inteligencji, która koncentruje się na budowie sztucznych systemów uzyskujących informacje z obrazów lub danych wielowymiarowych i przetwarzająca je dalej. W branży kosmetycznej oczekuje się, że rozpoznawanie obrazów pomoże rozpoznawać rysy twarzy, analizować uzyskane dane i formułować prognozę lub wnioski na temat wyglądu. Pozwoli to dokonywać lepszych analiz ludzkiej twarzy, co może znaleźć zastosowanie do celów diagnostycznych, a także pomagać w wyborze produktów i usług, np. odpowiednich dla danej osoby kolorowych kosmetyków. Przykładem może być produkt Coty’s Magic Mirror, który symuluje wygląd szminki na prawdziwej twarzy na podstawie rozpoznawania rysów twarzy i identyfikacji cech pomadki.
Personalizacja
Kolejnym wiodącym trendem będzie personalizacja i dostosowanie produktów do pielęgnacji urody do indywidualnych cech i wymagań dotyczących użytkowania. Produkt L’Oreal’s Kérastase Hair Coach to inteligentna szczotka do włosów, która zawiera szereg czujników mogących wykryć jakość włosów podczas szczotkowania. Dzięki temu potrafi polecić dopasowane do nich produkty do pielęgnacji włosów. Sephora dokonała niesamowitego przełomu w rzeczywistości rozszerzonej i uruchomiła aplikację mobilną, która oferuje wirtualne samouczki dotyczące makijażu (Sephora Virtual Artist – dostępne na amerykańskiej stronie firmy). Function-of-beauty oraz Prose Hair wprowadziły na rynek niestandardowe produkty do pielęgnacji włosów wykorzystujące składniki i formuły oparte na indywidualnym profilowaniu włosów. Dior uruchomił platformę i aplikację Dior Insider – AI Beauty Assistant, która daje konsumentom możliwość zadawania pytań na temat ich produktów za pośrednictwem interaktywnego oprogramowania chatbot. Firma specjalizująca się w pielęgnacji skóry, Proven, wprowadziła oparty na sztucznej inteligencji program oceny skóry o nazwie Skin Genome Project, który wykorzystuje tzw. deep learning do analizy ponad 20 000 składników do pielęgnacji skóry oraz określa wzory i jakość skóry, tworząc całkowicie spersonalizowany produkt do pielęgnacji skóry, dostarczany następnie do klienta. Projekt Skin Genome zdobył nagrodę MIT Artificial Intelligence Award 2018 za przełomową technologię.
Rozwiązania wykorzystujące sztuczną inteligencję przyczyniają się do rozkwitu przemysłu kosmetycznego, umożliwiając dostarczanie innowacyjnych usług, których niedawno jeszcze nawet nie umieliśmy sobie wyobrazić. Przypuszczalnie rozwój ten zmierza w kierunku świata o coraz większej integracji technologii i piękna. I to jest najbardziej fascynujące.