Nie ma nic zaskakującego w tym, że nazwy znaków towarowych zgłaszane w Urzędach Patentowych odzwierciedlają trendy i tendencje rynkowe, zarówna na poziomie lokalnym jak i globalnym.
Przykładowo, w okresie pandemii w rejestrach i na rynku miał miejsce wysyp nazw z elementem „covid” lub podobnymi, i to nie tylko w branży medycznej, ale i pokrewnych. Tak obecnie zaobserwować można sporą ilość zgłoszeń i rejestracji dla oznaczeń, które dotyczą szeroko rozumianego zjawiska sztucznej inteligencji. Znaki zgłaszane są nie tylko dla towarów i usług związanym bezpośrednio z programowaniem, lecz także w branżach, które na pierwszy rzut oka wydają się mieć niewiele wspólnego ze sztuczną inteligencją.
Poniżej kilka bardziej kreatywnych przykładów nazw z szeroko rozumianego sektora IT
– IR-1754247, na rzecz niemieckiej spółki o tej samej nazwie, znak zarejestrowany min. dla oprogramowania do sztucznej inteligencji; usług reklamy i marketingu;
– LOBOTOMIZER.AI IR-1769137 na rzecz MULTIVERSE COMPUTING, S.L., Hiszpania, znak przeznaczony dla oprogramowania do tworzenia programów kwantowych i algorytmów kwantowych;
– Perplexity AI EUTMA-018985541, znak zgłoszony na rzecz Perplexity AI, Inc. USA, firmy która stworzyła chatbotową wyszukiwarkę internetową www.perplexity.ai działającą na oprogramowaniu opartym na sztucznej inteligencji.
Powyższe przykłady pochodzą z bazy danych Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO)
Co ciekawe, branże odmienne niż IT np. rolnicza, odzieżowa, żywności i suplementów diety, a nawet prawnicza i finansowa, także zgłaszają i rejestrują znaki towarowe odnoszące się do AI.
Przykłady innych znaków towarowych wykorzystujących element słowny „AI”
– EUTM-018978965 na rzecz Dekagro Ltd., Grecja, znak zarejestrowany dla nawozów, płodów rolnych, ogrodniczych i leśnych; żywych zwierząt;
– AI-down EUTM-018900315 na rzecz Verband der Deutschen Daunen- und Federnindustrie, Niemcy, znak zarejestrowany dla poduszek, pierza, puchu i odzieży;
– A.I. FORMULA EUTM-018664960 na rzecz Société des Produits Nestlé S.A., znak zarejestrowany dla suplementów diety i żywności dietetycznej;
– AI:ssociate EUTMA-018998506 na rzecz AIssociate FlexCo, Austria, znak zgłoszony dla oprogramowania opartego na sztucznej inteligencji oraz usług w zakresie badań i dochodzeń prawniczych;
– eureK[AI] EUTM-018688006 na rzecz eureKARE, Luksemburg, znak zarejestrowany dla usług doradztwa finansowego i giełdowego.
Jak to jest z tą rejestracją?
Czy zatem przedsiębiorcy mogą swobodnie rejestrować znaki z elementem „AI”? Ta kwestia jest złożona. Co do zasady, aby oznaczenie mogło pełnić funkcję znaku towarowego, musi spełnić szereg przesłanek, między innymi, proponowany znak towarowy nie może wprowadzać konsumentów w błąd, być sprzeczny z porządkiem publicznym lub dobrymi obyczajami, a także nie może być opisowy. W przeciwnym razie, nie uzyska ochrony, co ilustruje poniższy przykład związany ze zgłoszeniem na rzecz Samsung Electronics Co., Ltd.
Spółka ta dokonała zgłoszenia do rejestracji znaku AI Phone EUTMA-018955494 jednakże został on odrzucony przez Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej . Swoją decyzję Urząd uzasadnił tym, że znak jest opisowy, co oznacza że konsumenci biorąc do ręki telefon oznaczony takim znakiem myśleliby, że jest to po prostu telefon z oprogramowaniem sztucznej inteligencji. Znaki tego typu nie podlegają ochronie.
Najlepsza strategia, to skorzystać z pomocy kancelarii patentowej
Aby maksymalnie zwiększyć swoją szansę na uzyskanie rejestracji znaku i nie stracić zainwestowanych środków (opłata za dokonanie zgłoszenia znaku nie podlega zwrotowi w razie odmowy jego rejestracji), oprócz spełnienia przesłanek wynikających z odpowiednich regulacji prawnych, nie mniej istotną kwestią jest weryfikacja, czy konkurencja nie zarejestrowała już znaku identycznego lub bardzo podobnego. Taką weryfikację najlepiej zlecić profesjonalnej kancelarii specjalizującej się w prawach własności intelektualnej, która dysponuje odpowiednimi zasobami do jej przeprowadzenia: zarówno ludzkimi, czyli wykwalifikowanymi rzecznikami i specjalistami posiadającymi wiedzę pozwalającą zinterpretować wyniki poszukiwań jak i nowoczesnymi narzędziami analitycznymi do przeprowadzania tego rodzaju badań.